GROETEN UIT MADRID - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Arie & Heiltje - WaarBenJij.nu GROETEN UIT MADRID - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Arie & Heiltje - WaarBenJij.nu

GROETEN UIT MADRID

Door: Arie & Heiltje

Blijf op de hoogte en volg Arie & Heiltje

09 Mei 2009 | Spanje, Madrid

Maandag 4 mei:
Wat we nu hebben meegemaakt is het allerdomste uit onze kampeercarrière!!!!!
Maandagochtend vertrokken we om een uur of 10 uit Peñiscola. Eerst langs de kust richting Valencia. O m 11.30 moesten we tanken en zouden we gelijk koffiedrinken
Dat dus gedaan en na de koffie de laatste kilometers naar Valencia om daar de A3 richting Toledo - Madrid te nemen.
Toen we weer op weg waren hield de camper plotseling in, van 90 km naar 60 km en nog langzamer. Arie stuurde naar de kant en toen we stilstonden draaide de motor alleen nog maar stationair, gas geven hielp niets. Gelukkig reden we op de peage en stonden vlak bij een praatpaal stil. Arie heeft het veiligheidsvest aangetrokken en is eerst gaan kijken of het gaskabeltje soms gebroken was, maar dat was OK. Het zal toch niet aan de diesel liggen zeiden we tegen elkaar, het gebeurt net na het tanken en ja, jullie snappen het al, we hadden in plaats van diesel benzine getankt!!!!!! We rijden al 20 jaar door Spanje en we tanken al 10 jaar diesel, hoe kan dit ons nu overkomen.
Rolstoel uit de camper en samen naar de praatpaal. Na even vragen kreeg ik een mijnheer die Engels sprak en mij duidelijk maakte dat ik de ANWB moest bellen, de praatpaal was alleen voor leden van de Spaanse wegenwacht.
ANWB Barcelona gebeld en daar werden we prima geholpen. Er zouden 2 wagens komen, een om de camper te vervoeren en een voor de aanhanger.
Na een uurtje wachten in de berm kwamen ze aan, 2 vriendelijke Spaanse monteurs. Ze brachten ons naar Moncada, vlak bij Valencia, daar is een Fiat garage en we werden daar voor de deur neergezet. Het was inmiddels 15.00 uur geworden en de garage zou om 16.00 uur weer open gaan, na de siesta.
We zagen een cafe met een dagmenu van 7 euro en zijn van armoede maar gaan eten. Ik een bord aardappelsoep en een salade en Arie friet met 4 flinterdunne plakjes vlees, een fles wijn en een mandje brood er bij en eten maar. Door het gevraag over de gluten was de Spaanse mevrouw denk ik in de war geraakt want van een menu kwam niets terecht. Het smaakte echter goed en we kregen nog een flan en een kop koffie na. 14 euro waren we kwijt in het totaal en inmiddels weer een uurtje verder.
De garage was inmiddels open en na wat heen en weer gepraat hoorden we dat over een uur of twee de camper weer klaar zou zijn, mits er niets bijzonders aan de hand was.
Enfin, om 18.00 uur reden we weer. Gelukkig was er aan de motor niets beschadigd. De rekening was 81 euro en de wegsleepkosten worden door de ANWB betaald.
Deze fout maak je maar een keer in je leven!!!! Jullie begrijpen wel dat Arie er flink de P in had en er heel wat lelijke woorden zijn gevallen!!!
Wat was er nu gebeurd: diesel is in het Spaans Gaseole en benzine Gaseoline. Waarschijnlijk omdat we al een dagje ouder zijn hebben we ons gewoon vergist!! De garagehouder verzekerde ons met klem dat de pomp voor Gazeole, dus diesel, altijd zwart is!
Al met al hebben we geluk gehad dat er niets onherstelbaars is gebeurd en de motor draait weer als een naaimachientje!
Gelukkig was het niet zo ver meer naar de camping waar we wilden overnachten en om 19.15 kwamen we daar aan. Midden in een prachtig natuurgebied en een camping.... zoiets zijn we nog niet tegen gekomen. Als je binnenkomt lijkt het wel een straatje uit vroeger tijden, allemaal kleine huisjes waarin de toiletten en wasgelegenheden, restaurant en receptie zijn ondergebracht. Ook waren er appartementjes te huur.

Dinsdag 5 mei:
Terwijl ik dit schrijf zijn we in Toledo, weer op een mooie camping met aangepast sanitair. De Spanjaarden gaan het leren! Het is nu dinsdag 5 mei en we waren hier om 14.30 uur. We hebben een prachtige rit door het binnenland van Spanje gehad. Wel is het hier verschrikkelijk warm, boven de 30 graden! Gelukkig kunnen we allebei goed tegen de warmte.
Toledo is schitterend. We zijn om de stad, die boven op een heuvel ligt, heen gereden en hebben al heel wat moois gezien. Morgenochtend gaan we met de bus, die 1x per uur vlak bij de camping stopt, naar het centrum.

Woensdag 6 mei:
Het is gelukt met de bus, hij was aangepast voor rolstoelen en met Elvis in de tas op schoot zijn we naar Toledo gereden. De bus reed helemaal naar boven, tot vlak bij de kathedraal.
Het was fantastisch, te veel om hier te vertellen. Een stad op een heuvel met kleine steile hobbelige straatjes, een prachtige kathedraal en veel kerken. De hele dag hebben we er rond gehobbeld. Het ging goed met de rolstoel. We hadden de elektrische wielen er aan gedaan. Arie duwde en ik hielp mee. Het viel ons allebei mee dat ik zoveel kon bekijken.
We waren bijtijds weggegaan om de bus van 10 uur te halen. Het was namelijk verschrikkelijk warm en dus moesten we van de koele ochtenduren profiteren. Om 10.30 zaten we op een pleintje aan de koffie en om 16.00 uur hadden we de bus terug. De volgende dag had Arie nog last van zijn benen, maar goed dat hij die dag (donderdag) maar 80 km hoefde te rijden naar Madrid en dus kon uitrusten!

Donderdag 7 mei:
Om een uur of 12 hadden we de camping in Madrid gevonden na eerst verdwaald te zijn op het terrein van het vliegveld van Madrid. Pfffft, uiteindelijk kwamen we in een buitenwijk met smalle straatjes terecht. Pricilla, onze navigatiedame leidde ons naar een spoorwegovergang en dan zouden we het ergste gehad hebben, maar..... er was geen overgang en we kwamen op een zanderige plek voor een hek te staan. Gelukkig hadden we genoeg ruimte om te draaien, 7 meter camper met aanhanger! Maar uiteindelijk hebben we de camping toch gevonden. Op internet had ik al gelezen dat het een oude camping betreft en daar was geen woord verkeerd van geschreven! Oud, vervallen, bewaakt door grote herdershonden. Maar wel aangepast sanitair, redelijk schoon, vlak bij de metro en in 20 minuten in het cantrum van Madrid.

Vrijdag 8 mei:
Vandaag werden we wakker en zagen een bewolkte lucht, niet erg, misschien zou de temperatuur vandaag onder de 30 graden blijven? Naar de metro en uitgestapt bij halte Opera. En ja hoor... geen lift. We moesten nog 15 minuten verder eer dat er een station met een lift kwam. Arme Elvis, af en toe protesteerde ze wel in haar tas en kreeg ze weer een snoepje van Arie. Uiteindelijk kwamen we bij een station met lift en zijn we naar boven gegaan, naar de buitenlucht waar we eerst op een terrasje een kop koffie hebben gedronken.
Toen weer terug naar een station in het centrum dat wel een lift had. Zou Elvis zonder protest in de tas gaan? Het viel mee, ze ging slapen. Waarschijnlijk had ze er in berust, Spanje, Madrid en de tas!
Weer 20 minuten in de metro en eindelijk stapten we uit bij de Grand Via, een grote winkelstraat in het centrum van Madrid.
Inmiddels was het al 12 uur, warm maar af en toe bewolkt. We zijn gelopen naar Plaza Mayor, schitterend. Toen naar het Palacio Real, het paleis van de koning waar iets aan de hand was, want vandaag was het niet te bezichtigen. Door het park van de Plaza Espagna weer naar de metro.
Madrid is een mooie stad met heel veel parken en groen. Overal zie je mensen in het gras en op bankjes zitten en liggen. De tuinen van het Paleis zijn fantastisch. We zijn niet naar beneden gelopen maar konden ze van boven af bewonderen.
Weer met vermoeide benen van Arie waren we , voldaan over wat we gezien hadden,om 18.00 uur weer op de camping.

Zaterdag 9 mei
Gisteren hadden we de camper helemaal verduisterd voor de zon en de temperatuur viel echt mee toen we terug kwamen.
We besloten dus vandaag Elvis “thuis”te laten en vroeg naar de metro te gaan. We wilden namelijk naar het Prado en daar mogen geen honden in.
Om 9.45 uur vertrokken we met de metro en na een wandeling door de stad bij het Prado aangekomen was het al aardig druk. Het Prado is enorm groot en ik had van te voren bedacht dat ik in ieder geval enkele speciale schilderijen wilden bekijken. De tuin der lusten en de zeven zonden van Jeroen Bosch en het zelfportret van Dürer waarvan ik een foto maakte en er gelijk iemand naar me toe kwam: No fotografia!!!! Jammer, maar de foto heb ik!
Heel mooi was het met veel bekende schilders zoals Goya, Velazquez, El Greco. Er was zelfs één schilderij van Rembrandt.
Omdat Elvis in de camper was wilden we het niet te lang maken. In het Prado kan je wel een hele dag doorbrengen!
Om een uur of een zijn we weer teruggewandeld en hebben nog even het mooie warenhuis El Cortes Ingles bekeken. Om ongeveer 14.30 uur waren we weer op de camping waar Elvis ons zeer enthousiast begroette nadat Arie, zonder dat ze het merkte, de deur open had gedaan! Wat een waakhond!

Bij de camping is een bar en volgens zeggen is daar wifi, dus kan ik eindelijk mijn inmiddels aardig lange verslag op onze website zetten. We hebben inmiddels al weer heel veel foto´s gemaakt, maar die zal ik thuis wel op internet zetten.
Morgen, zondag 10 mei gaan we verder richting Frankrijk via Burgos, Vittoria en San Sebastian. Ik hoop dat ik onderweg nog een keer iets kan berichten.
Het is de bedoeling dat we rond 20 mei weer thuis zijn, dus we kunnen de terugreis op ons gemakje doen.

Groeten aan jullie allemaal!!!
A & H

• 09 Mei 2009 - 19:56

Len:

Ik kan ARIE hier horen GERARD ISHET ookeens overkomen.Lettij is weer terug.Morgen moederdag ben ik bij fons en lettij gaat met mij mee naar MARIE-JOSE.GROETJES

• 09 Mei 2009 - 21:40

Ellen:

Oh oh wat een verhalen weer. Toevallig las ik van de week dat Toledo een mooie stad is maar met veel steile hobbelige straatjes, klopt dus. Geniet maar lekker van de laatste vakantiedagen en een goeie reis. Het zal in het noorden wel niet zo warm zijn.
    Groetjes van de Nobellaan.

• 10 Mei 2009 - 07:28

Rex En Ernst:

Leuk !!!
    Die foto van de camper achterop die truck is goed hahaha.

Heb je "Las Ninas" van Velazques gezien ?
    Dat is zeg maar de Nachtwacht van Spanje.

Groet van Rex en Ernst (Emily slaapt nog)

• 10 Mei 2009 - 11:10

Henny:

hallo luitjes,dat kan gebeuren hé,vooral als het een letter scheelt
    maar gelukkig is alles toch nog goedgekomen.
    Maar verder gaat alles naar wens?Vandaag moederdag is het hier mooi weer geniet er maar van.wij gaan naar Wilfried we zijn uitgenodigd,noog veel reisgenot greotjes Henny EnHenk

• 10 Mei 2009 - 17:26

Georgette:

dat was niet zo handig van jullie maar wel te begrijpen die namen van de brandstof lijken ook wel op elkaar.Ik heb de foto's bekeken indrukwekkend die camper op de vrachtauto.Wat zullen jullie het hier saai vinden in Pijnacker zoveels moois dat jullie zien onderweg.Dertig graden kunnen wij ons gewoon niet voorstellen maar vandaag hebben wij de hele dag met de kinderen en kleinkinderen in de tuin doorgebracht.
    Genieten jullie maar lekker.
    Groetjes!

• 10 Mei 2009 - 19:12

An Kentie:

mooi verhaal van die diesel. Wij hebben vandaag gefietst omdat ik voor moederdag mocht kiezen. Car dus helemaal over de grenzen van Pijnacker meegenomen op de bollentocht. Flink trapwerk veelal langs drukke autowegen en de bollen waren al uitgebloeid. Maar de dag was prima. Groet en veel plezier verder.
    An.-

• 10 Mei 2009 - 19:33

Marianne:

Hoi allebei!

• 10 Mei 2009 - 19:41

Marianne:

Hoi allebei,
    Dat ging even mis...... Tweede poging! Wat gezellig om al jullie belevenissen te lezen. Wel even een gedoe met die diesel, maar vergissen is menselijk!!Gelukkig is het allemaal goed afgelopen.
    Via Karin kreeg ik de groetjes van jullie.Zij kwam even de sleutel halen vanmiddag.
    Vandaag supermooi weerop moederdag. Heerlijke dag gehad met mijn viertal!!
    Goeie reis verder en een knuf voor Elvis.
    Hartelijke groetjes.